Vergroot jezelf Kombijdepolitie

Iedereen die bij en voor de politie werkt, wordt gescreend

Of iemand nu in dienst komt of tijdelijk voor de politie gaat werken, een positieve screening is randvoorwaarde voor een aanstelling of contract. Zonder positieve screening is het niet toegestaan te starten met werkzaamheden bij de politie. Door de aanpassing in de Politiewet is dit formeel vastgelegd. Dus van teamchef tot trainingsacteur: iedereen wordt gescreend. Zo dragen we allemaal bij aan een betrouwbare en integere politie.

Waarom een screening?

Iedereen, zowel binnen als buiten de politieorganisatie, moet erop kunnen vertrouwen dat alle medewerkers van de politie zich gedragen naar de kernwaarden uit de beroepscode politie, namelijk namelijk: betrouwbaar, integer, moedig en verbindend.

In de wet is bepaald dat een ambtenaar van politie pas met zijn werkzaamheden voor de politie mag starten, als is vastgesteld dat deze persoon betrouwbaar is. Daarom word je gescreend. We mogen dit niet zomaar doen. Het is wettelijk bepaald dat dit onderzoek aan het einde van het selectietraject plaatsvindt, op het moment dat we van plan zijn om jou in dienst te nemen (intentie tot aanstelling). 

We gaan zorgvuldig om met jouw gegevens en volgen daarbij de richtlijnen van de AVG-wetgeving. Jouw gegevens worden volgens de geldende regels verwerkt en bewaard en verwijderd na verloop van tijd. Met alle informatie uit het onderzoek wordt vertrouwelijk omgegaan, alleen de collega’s binnen het team dat het onderzoek doet kunnen hierbij. Jouw toekomstige werkteam en leidinggevende(n) hebben geen toegang tot de informatie.

Wat houdt de screening in?

Tijdens de screening onderzoeken we of er risico's zijn als jij bij de politie gaat werken. Risico's door je verleden, de mensen met wie je omgaat of de situatie waarin je je bevindt. We gaan na of je strafrechtelijk bent veroordeeld of je om andere redenen (veel) voorkomt in de politiebestanden (zoals het veroorzaken van overlast), maar bijvoorbeeld ook of je problematische schulden hebt, drugs gebruikt of veel alcohol drinkt. Het is belangrijk dat je tijdens het onderzoek open en eerlijk bent en de formulieren volledig invult. Op deze manier vergroot je de kans op een spoedige screeningsuitkomst.

We voeren de screening uit door het:

  • natrekken van informatiebronnen (systemen politie en justitie, gegevens Bureau Krediet Registratie);
  • bekijken van gedrag op sociale media;
  • voeren van een persoonlijk gesprek/interview op een politielocatie.      

Om zorgvuldig en goed te kunnen screenen, vragen we bij jou gegevens op over o.a. jouw krediet, financiën en eventueel langdurig verblijf in het buitenland.

Tijdens het gesprek stelt de onderzoeker van de afdeling screening je allerlei vragen over je privéleven die betrekking hebben op jouw functioneren bij de politie. Onderwerp van gesprek kan bijvoorbeeld je financiële situatie zijn, wat je doet in je vrije tijd, met wie je omgaat of hoe je tegen maatschappelijke problemen aankijkt. Het gesprek vindt plaats op locatie. 

Het onderzoek duurt acht weken vanaf het moment dat de onderzoeker je dossier in behandeling heeft genomen. We vragen dus wel wat van je geduld. Maar weet dat je je geen zorgen hoeft te maken als je even niets hoort.

Hoe kun je je voorbereiden op de screening? 

Je kunt van tevoren al een aantal stappen zetten om je goed op de screening voor te bereiden:

  • Doe zelf de check (betrouwbaarheid en geschiktheid) op mijnkombijdepolitie.nl.
  • Bekijk alvast de beroepscode politie, hierin vind je onder andere informatie over onze kernwaarden, waar de politie voor staat en waar we als organisatie waarde aan hechten.  
  • Wees eerlijk en volledig bij het invullen van de formulieren. Als blijkt dat je niet eerlijk of volledig geweest bent kan dat negatieve gevolgen hebben voor de uitkomst van je screening. 

Bekijk ook onderstaande video met informatie over de screening. 

Als je door mag naar de screening, dan hebben we informatie van jou nodig om het onderzoek te kunnen uitvoeren. Je ontvangt van ons een instructie over welke documenten je moet aanleveren om de screening te kunnen starten en waar je op moet letten bij het aanleveren. Je hebt vijf werkdagen de tijd vanaf het moment dat je de e-mail ontvangt. Zorg dus dat je hier tijd voor vrijhoudt en dat je jouw documenten op tijd en via het juiste e-mailadres aanlevert, anders loopt je selectieprocedure vertraging op. 

De documenten die we van je nodig hebben zijn:

  • ingevuld formulier Opgave Persoonlijke Gegevens (OPG);
  • BKR-overzicht;
  • overzicht van je opleidings- en arbeidsverleden (bijvoorbeeld een cv);
  • kopie van een geldige ID-kaart / paspoort;
  • verslag buitenland (indien van toepassing).

Lees hier meer over het aanleveren van screeningsdocumenten.

Heb je al een aanstelling bij de politie, dan hoef je alleen je personeelsnummer door te geven. 

Soorten screening

Het soort screening hangt af van iemands functie en werkzaamheden en de integriteitsrisco’s die daarbij horen. 

  • Betrouwbaarheidsonderzoek (BO): Het Betrouwbaarheidsonderzoek is het standaard screeningsonderzoek voor betrouwbaarheidsfuncties. Wettelijk is geregeld waar het Betrouwbaarheidsonderzoek uit bestaat en welke gegevens hierin worden betrokken. Nieuw is onder meer dat er ook gekeken wordt naar gegevens over verslaving en andere afhankelijkheden van de gescreende. Zo mogen met toestemming bijvoorbeeld medische gegevens opgevraagd worden. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de politie.
  • Betrouwbaarheidsonderzoek met omgevingsonderzoek (BO+): Voor veiligheidsfuncties waarbij sprake is van een hoog integriteitsrisico geldt dat de omgeving ook in het onderzoek betrokken wordt. Onder omgeving wordt in ieder geval verstaan de partner, inwonende ouders en kinderen (twaalf jaar en ouder). Er wordt dan ook gekeken of deze personen voorkomen in de politiële en justitiële systemen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de politie.
  • Veiligheidsonderzoek: Functies die de mogelijkheid bieden de nationale veiligheid te schaden, zijn door de minister van Veiligheid en Justitie aangewezen als vertrouwensfuncties. Om een vertrouwensfunctie te mogen bekleden is een veiligheidsonderzoek nodig. Dit wordt uitgevoerd door de AIVD.
  • Verklaring omtrent gedrag (VOG): Voor werkzaamheden waarbij sprake is van een laag integriteitsrisico geldt een VOG. Deze kan worden aangevraagd bij Justis.

Na de screening 

Wanneer het onderzoek is afgerond, ontvang je per e-mail de uitslag van de screening. 

Gehaald

Is de uitkomst positief, dan zal de recruiter je daadwerkelijke aanstelling in gang zetten. Je ontvangt bericht wanneer je aanstelling definitief is. Heb je een baan die je moet opzeggen, wacht daar dan mee totdat je van de recruiter de bevestiging ontvangt waar en wanneer je daadwerkelijk start met de opleiding.

Niet gehaald

Is de uitslag van je screening negatief, dan beëindigen we jouw selectieprocedure en daarmee je inschrijving voor de opleiding. Lees meer over de mogelijke redenen van een negatieve uitkomst

Wil je je later opnieuw inschrijven voor een politieopleiding of solliciteren op een andere functie bij de politie, dan kan dit weer drie jaar na afronding van je screening. 

Veelgestelde vragen over de selectie incl. screening

Heb je na het doornemen van de informatie hierboven nog vragen over de screening? Check dan de pagina met veelgestelde vragen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.