Vergroot jezelf Kombijdepolitie

Werken op de meldkamer: jouw talent in actie

Op de meldkamer ben jij het eerste aanspreekpunt bij nood. Jij bent degene die snel schakelt, beslissingen neemt en daarmee het verschil maakt: soms letterlijk tussen leven of dood. Als meldkamercentralist zorg je ervoor dat burgers de juiste hulp krijgen en dat collega’s op straat veilig en effectief hun werk kunnen doen. Zo ben jij de lifeline voor zowel de samenleving als je team. Of je nu kiest voor de regionale meldkamer of de landelijke meldkamer: het werk is afwisselend, je doet het nooit alleen en de maatschappelijke impact is groot. Daarbij kun je rekenen op goede arbeidsvoorwaarden en volop ruimte om je te ontwikkelen.

Voor welk werk kies jij als meldkamercentralist?

Geen dag op de meldkamer verloopt hetzelfde. De ene keer begeleid je iemand die in paniek 112 belt, de andere keer coördineer je de inzet van meerdere hulpdiensten bij een groot incident. Je werkt onder tijdsdruk, maar juist dat maakt het werk uitdagend. Van kleine meldingen tot complexe landelijke operaties: jouw werk is altijd in beweging.

infographic meldkamer

Werken op de regionale meldkamer

Als centralist op de regionale meldkamer neem je de spoedeisende meldingen (112) aan en stuur je de eenheden op straat aan. Jouw taak is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, de beller gerust te stellen en je collega’s van de juiste gegevens te voorzien.

Werken op de landelijke meldkamer (Eenheid Landelijke Expertise en Operaties)

Tijd is kostbaar in een noodsituatie. Onder die druk schakel je op de landelijke meldkamer snel door naar de juiste collega. Je hebt een verantwoordelijke taak, waarbij luisteren en beoordelen cruciaal zijn. Je kunt bovendien met heftige situaties te maken krijgen. Naast het hoofd koel houden is het heel belangrijk dat je als meldkamercentralist goed kunt omgaan met deze situaties die heel wat van je weerbaarheid vragen.

Landelijke intake

Als iemand 112 belt, is het zaak deze persoon zo snel mogelijk naar de juiste hulpverlener door te verbinden. Werk je als meldkamercentralist op de Afdeling Intake, dan zorg jij dat de melder zo snel mogelijk in contact komt met de regionale politie, ambulance of brandweer.

Landelijke operaties

Politiecollega's hebben hun eigen lifeline: de centralisten meldkamer van de Afdeling Operations. Deze centralisten regelen de aansturing van politie-eenheden en hebben zicht op de inzet van onder andere helikopters, specialistische speurdieren, dienst infrastructuur, rechercheteams en de eenheden van bewaken & beveiligen. Als centralist ga je aan de slag met zeer diverse meldingen waarbij specialistische inzet vereist is, bij zeer grote incidenten en bij hulpvragen van netwerkpartners of meldkamers van de diverse regio’s.

Maatscheppelijke impact: direct verschil maken

Werken op de meldkamer is werken in het hart van de samenleving. Elke beslissing die jij neemt, heeft gevolgen. Je helpt mensen in nood, ondersteunt je collega’s op straat en zorgt dat Nederland veiliger wordt. Dat geeft betekenis aan je werk. Iedere dag weer.

Wil je meer weten over de dagelijkse praktijk op de meldkamer? Lees de blogs of bekijk de video’s en neem een kijkje in de keuken. Of kijk of luister 'Boeiend de Podcast', waarin collega's vertellen wat het werk op de meldkamer precies inhoudt.

Teamwork: samen sterk in elke situatie

Op de meldkamer werk je nooit alleen. Je vormt een hecht team met je directe collega’s, politie op straat en hulpverleners van ambulance, brandweer en Rijkswaterstaat. Samen zorgen jullie ervoor dat noodsituaties snel en veilig worden opgelost. Ook achter de schermen sta je er niet alleen voor: in een team waar betrokkenheid vooropstaat, vang je elkaar op na heftige incidenten en leer je van elkaar. Op de meldkamer werken betrokken mensen, die niet alleen professioneel hun werk doen, maar er ook voor elkaar zijn als dat nodig is. Als een van de collega’s een heftige situatie meemaakt, dan is er ruimte om daar over te praten. Zo steunen we elkaar.

Arbeidsvoorwaarden

Bij de politie kun je rekenen op uitstekende arbeidsvoorwaarden. Denk aan een goed salaris, onregelmatigheidstoeslag, 8% vakantietoeslag en een dertiende maand. Ook krijg je ruime opleidingsmogelijkheden en doorgroeikansen. Vanuit je rol als centralist kun je bijvoorbeeld doorgroeien naar functies waarin je collega’s coacht, coördineert of meewerkt aan de verdere ontwikkeling van de meldkamer. Zo kun je je talenten blijven inzetten én vergroten.

Wat heb je nodig als centralist?

  • mbo 3 werk- en denkniveau
  • een interne opleiding tot centralist meldkamer (die je van ons krijgt)
  • stressbestendigheid en mentale weerbaarheid (vanwege de heftige situaties die je kunt meemaken)
  • het vermogen om snel informatie te verwerken en verbanden te leggen

Doorgroeien

Na verloop van tijd kun je vanuit je functie als centralist doorgroeien binnen de meldkamer. Daarbij krijg je bijvoorbeeld meer taken op het gebied van coördinatie en aansturing, het coachen van collega's en het doorontwikkelen van teams en werkprocessen binnen de afdeling. 

Maak er politiewerk van

Blijf jij rustig en gefocust, ook als de druk hoog is? Werk je graag samen in een betrokken team en wil je direct verschil maken voor de samenleving? Dan is de meldkamer misschien wel jouw plek.

Meerdere keren per jaar komen er vacatures vrij.Staat de eenheid van jouw voorkeur er op dit moment niet bij? Maak dan een alert aan. Dan krijg je van ons een seintje als er vacatures open gaan.

Wil jij in een facilitaire of IT-functie voor de meldkamer werken? Dan is de Landelijke Meldkamer Samenwerking wellicht iets voor jou!

Wil je meer weten over de meldkamer? Lees de blogs van centralisten of luister naar Boeiend de Podcast voor een inkijkje in de dagelijkse praktijk.