Kom bij de politie Maak er politiewerk van

Werken bij Intake & Service

Hier ben je een onmisbare schakel in het politiewerk. Je bent namelijk het eerste aanspreekpunt voor mensen die contact met de politie zoeken. Telefonisch, online of aan de balie. Snel analyseren en schakelen zorgt ervoor dat een melding of vraag ook snel op de juiste plek terecht komt. Wil je dicht op het echte politiewerk zitten en bijdragen aan een veiliger Nederland? Lees dan verder.

Geen spoed, wel politie: 0900 - 8844

Het ene moment ben je in gesprek met een ongeduldige tipgever. Op een ander moment met een angstig slachtoffer dat aangifte wil doen, of een verward persoon met een vaag verhaal. Bij het Servicecentrum politie (RSC), bekend van 0900 - 8844, staat de telefoon nooit stil. Of het nu gaat om een melding, een aangifte of het beantwoorden van vragen.   

’Net na middernacht gaat de telefoon. Een ongeruste vrouw aan de lijn…’

Bij het servicecentrum word je getraind om snel en vriendelijk de juiste informatie in te winnen. Het is belangrijk dat je goed luistert en snel bepaalt wie er aan de lijn is, wat het probleem is en wat de vervolgstappen zijn. Een burenruzie die uit de hand dreigt te lopen vraagt om een andere behandeling dan hulp na een aanrijding of diefstal. De meeste meldingen handel je  zelf af. Tenzij er toch spoed blijkt te zijn. Want burgers bellen regelmatig 0900 - 8844 als ze eigenlijk 112 nodig hebben. Dan zet jij het gesprek door naar de  meldkamer en nemen de centralisten daar de melding over.

Beleef de nachtdienst mee van Arianne, medewerker intake & service bij het servicecentrum.

Wezenlijke hulp bieden

Als nieuwe collega bij het servicecentrum begin je met een basisopleiding (fulltime) van een maand. Daarna ben je klaar om te starten bij het team van het servicecentrum. Later krijg je nog extra trainingen om je kennis en vaardigheden verder uit te breiden. Collega Jantina werkt al enige tijd bij het servicecentrum. “Toen de vacature voorbij kwam voor deze baan, sprak die me direct aan. Dat je heel wezenlijke hulp kunt bieden aan mensen die bellen, dat maakt het bijzonder. Veel leer je tijdens een interne opleiding, maar het meeste leer je in de praktijk. We zijn met een grotere groep gestart en het voelt echt als een warm bad.”  

Zoveel meer dan alleen de telefoon beantwoorden

Als medewerker intake & service bij het servicecentrum doe je veel meer dan alleen de telefoon beantwoorden. Aangiftes opnemen, afspraken inplannen, e-mails beantwoorden en webcare: het werk is divers en vraagt dat je snel kunt schakelen. Bovendien moet je snel informatie kunnen vinden in systemen of bij collega’s en ook weer op de juiste plaats wegzetten. Gegevens verifiëren is heel belangrijk. Maar ook dat je de melding kort en bondig houdt, zodat de collega’s snel weten wat er aan de hand is en waar ze eventueel op af gaan. Je bent echt een belangrijke schakel in het politiewerk.

Werken op het politiebureau

Als medewerker intake & service kun je werken op het servicecentrum, maar ook kun je kiezen voor een politiebureau als werkplek. Daar sta je mensen face to face te woord aan de balie en zorg je dat ze zo goed mogelijk geholpen worden. Of het nu gaat om een aangifte of een doorverwijzing in de organisatie, jij zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord en geholpen voelt. Ook telefonisch, per e-mail of via webcare. Daarnaast neem je aangiftes op, beheer je de reserveringen voor verhoorruimtes en doe je ondersteunende administratieve werkzaamheden voor bijvoorbeeld de wijkagent.

Past dit werk ook bij jou?

Bij het Servicecentrum politie draai je onregelmatige diensten. Als het rustig is met twee of drie anderen, tijdens de drukke momenten op de dag met 25 collega’s. Dat kunnen ook avond- of nachtdiensten zijn, in flexibele roosters. Jantina: “Voor mij ideaal, want daardoor is het goed te combineren met mijn gezin. We hebben hier ook hbo-studenten die dit als bijbaan hebben naast hun studie.” Ook bij de politiebureaus draai je avond- en weekenddiensten, afhankelijk van de locatie waar je werkt en de openingstijden daarvan. 

Jantina: “Je moet wel van aanpakken weten en stevig in je schoenen staan, want niet alles wat je hoort en meemaakt is natuurlijk even leuk. En soms moet je grenzen stellen om te de-escaleren of als mensen onmogelijke dingen willen. Maar de uitdaging, de afwisseling, en hoeveel je leert, dat maakt het werk wel heel bijzonder en interessant.”

Check je eigenschappen en competenties

  • In een hectische omgeving blijf jij alert, houd je je hoofd koel en schakel je snel
  • Je houdt je staande tijdens emotionele gesprekken
  • Je kunt omgaan met verantwoordelijkheid en weet van aanpakken
  • Je kunt onder druk beslissingen nemen
  • Je vindt het geen probleem om nacht- en weekenddiensten te draaien 
  • Werk je nauwkeurig, heb je mensenkennis en is dienstverlening voor jou een ‘way of life’? 

Herken jij jezelf hierin en ben je klaar voor werk dat elke dag weer spannend is? Kijk dan direct of er vacatures in jouw regio openstaan. En maak er politiewerk van.

Bekijk ook eens de informatie over werken op de Meldkamer.