Kom bij de politie Maak er politiewerk van

Werken in het onderwijs bij de politie

Politiemensen laten leren en ontwikkelen. Dat is de kerntaak van de Politieacademie. Door op te leiden, te onderzoeken en onderwijs te ontwikkelen bouwt de Politieacademie met ruim 1.200 collega’s op 11 locaties aan het politievak van (over)morgen. Als docent bij de politie heb je een cruciale rol in het opleiden van politiemedewerkers. Dat is één van de redenen waarom docent bij het basispolitieonderwijs Ibrahim zo enthousiast is over zijn werk: ‘Ik leid collega’s op die aan het begin van hun carrière staan. De passie waarmee zij aan de opleiding beginnen, dat is wat mij drijft!’

Les geven in het politieonderwijs

In het basispolitieonderwijs worden aspiranten opgeleid tot startbekwame politiemedewerkers. Ieder jaar volgen zo’n 4.000 leerlingen een mbo-, hbo-bachelor- of hbo-masteropleiding op de Politieacademie. Zij leren in correct Nederlands aangiften opnemen, bemiddelen bij conflicten en wetten en regelgeving, maar ook schieten en optreden in het verkeer. Ervaren politiemensen gaan voor vervolgonderwijs en trainingen naar het vakspecialistisch politieonderwijs. Hier specialiseren zij zich in bijvoorbeeld crisisbeheersing of het werken op grote hoogte. Als docent bij de politie train jij collega's voor uitzonderlijke situaties waarin zij het verschil kunnen maken in een mensenleven.

Zo dicht mogelijk bij de praktijk

Binnen het basispolitieonderwijs leidt Ibrahim toekomstige agenten op. Met theorielessen en simulaties ontwikkelen de leerlingen zo vaardigheden die ze kunnen gebruiken in de praktijk. Ibrahim: ‘Leren in de beroepscontext is voor ons erg belangrijk.’ Het nabootsen van een aanrijding is volgens hem een goed voorbeeld: ‘Bij die simulatie krijgen de leerlingen onder andere les van een juridisch docent en een docent Gedrag en Communicatie. Met welke woorden krijg je de verdachte mee? Wat gebeurt er als je geweld moet gebruiken? Klopt het juridisch wat je doet? De samenwerking tussen verschillende disciplines is de meest ideale vorm van leren, waarbij zowel de leerling als de docent kan uitblinken.’


 

Een unieke werkomgeving

Ook Niek vindt de verbinding met de praktijk het mooiste aan zijn werk. Als docent bij het vakspecialistisch politieonderwijs heeft hij één motto: werk doen dat hij leuk vindt en dat ertoe doet. ‘Binnen dit onderwijs leiden wij mensen op in uiteenlopende specialistische gebieden. Ik mag deze extreem gemotiveerde mensen nóg beter maken.’ Door zijn neventaken als teamleider CBRN-Explosieven en Veiligheid en hulpofficier van justitie geeft hij niet alleen les, maar is hij ook actief op straat. ‘Ik moet er niet aan denken dat ik de politiepraktijk loslaat en de leerlingen alleen maar vertel hoe het was. Nu geef ik les en sta ik met een voet in de operatie. Dat is cruciaal voor het vakspecialistisch onderwijs en daardoor blijft mijn werk altijd dynamisch.’ 

Op de locaties van de Politieacademie zijn er volop uitzonderlijke oefenfaciliteiten. Met onder andere schietbanen, klimvoorzieningen, nagebootste kroegen en in Ossendrecht zelfs een treinstation en een plofterrein voor explosieven is alles erop gericht om – veilig maar waarheidsgetrouw – praktijksituaties na te bootsen. Dat maakt de Politieacademie tot een unieke werkomgeving.

Gemotiveerde leerlingen én collega’s

Binnen de Politieacademie werk je veel samen met enthousiaste collega’s van verschillende achtergronden: van voormalig rijinstructeurs tot juristen tot docenten Engels. Samen zorgen jullie voor kwalitatief goed politieonderwijs en de constante ontwikkeling van politiemensen. 

De samenwerking tussen docenten en aspiranten vindt Ibrahim een verrijking van zijn werk: ‘Bij het basispolitieonderwijs gaan de aspiranten aan de slag in leerteams van acht studenten. Het is prachtig om te zien hoe een leerteam gebruik maakt van elkaars kwaliteiten om te groeien in het vak. Als docent houd je de groepsdynamiek sterk.’ Ook Niek vindt het fantastisch om zijn cursisten te zien ontwikkelen: ‘Laatst vertelde een kandidaat dat hij dankbaar was voor de spiegel die ik hem had voorgehouden. Ik kon hem, ondanks ons grote leeftijdsverschil en het feit dat hij meer politie-ervaring heeft, verder helpen in zijn werk. Dat vind ik echt super.’

Ontwikkelen

Volgens Niek beperkt het ontwikkelen zich op de Politieacademie niet tot de kandidaat: ‘Ook ik kan mezelf blijven specialiseren door opleidingen te volgen. Als ik daarin zelf het initiatief neem, wordt dat erg gewaardeerd.’ Ibrahim kan dit beamen: ‘Ik vind het een prachtige uitdaging om anderen te helpen een politieprofessional te worden. Ondertussen ontwikkel je jezelf ook als mens - binnen de politie is daar alle ruimte voor.’

Zo word je docent

Wil je als docent bijdragen aan het opleiden en trainen van politiemedewerkers, dan heb je minimaal een vooropleiding nodig op mbo 4-niveau. Je kunt instappen vanuit verschillende opleidingen en werkvelden. Ook hoef je niet altijd ervaring te hebben bij de politie of in het onderwijs. Je krijgt vaak de mogelijkheid om je Pedagogisch Didactisch Getuigschrift te halen bij de organisatie. ‘Het is goed mogelijk om van buiten de organisatie in te stromen in het politieonderwijs. Onlangs is een nieuwe teamchef begonnen: die komt uit het onderwijs en brengt hiermee andere kwaliteiten en inzichten mee naar de Politieacademie’, aldus Ibrahim. 

Maak er politiewerk van

De Politieacademie biedt talloze mogelijkheden om docent te worden. Wat is jouw ambitie en hoe wil je jouw talent inzetten om politiemensen op te leiden?