Vergroot jezelf Kombijdepolitie

Privacybeleid politie

Sinds 25 mei 2018 geldt de nieuwe privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Die wet verplicht een werkgever onder meer om sollicitanten te informeren over de persoonsgegevens die de werkgever van hen verwerkt. Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die de Nationale Politie van sollicitanten verwerkt en waarvoor ze worden gebruikt.

Doelen van verwerking

Het verwerken van persoonsgegevens ten behoeve van werving en selectie heeft tot doel:

  • Het uitvoeren van de werving, in lijn met de arbeidsmarktstrategie, zoals het geven van voorlichting, de openstelling van vacatures en het bijhouden van de vacaturesite(s). Het betreft bij de politie zowel de werving van initiële als van niet initiële functies.
  • Het selecteren van de beste kandidaten voor de opengestelde functies in lijn met de aanstellingseisen en de competentieprofielen behorend bij het LFNP (Landelijk Functiegebouw Nationale Politie).
  • Het uitvoeren van de screening voor nieuwe medewerkers.
  • Het zorgen voor een optimale ‘landing’ van nieuwe medewerkers zodanig dat zij zo snel mogelijk in staat en gemotiveerd zijn om hun opleiding dan wel werk op te pakken. Hieronder valt ook de aanstelling en de beëdiging.
  • De inhuur van externe kandidaten zoals uitzendkrachten via uitzendbureaus en tijdelijke medewerkers via een marktplaatsproces.

Verwerkingsgrondslag

Met het verzenden van persoonlijke gegevens via kombijdepolitie.nl geeft de betrokkene aan de politie uitdrukkelijk toestemming om deze gegevens te gebruiken.

Te verwerken gegevens

Wil je alleen op de hoogte blijven van de vacatures binnen de Nationale Politie of wil je uitgenodigd worden voor voorlichtingsbijeenkomsten, dan kan je ook op “www.mijnkombijdepolitie.nl” een profiel aanmaken zodat je op maat geïnformeerd kan worden. De informatie die hiervoor gevraagd/vastgelegd wordt is je naam, e-mailadres en opleidingsniveau.

Als je bij de politie wilt komen werken en solliciteert op een vacature, dan doorloop je eerst een selectieprocedure.
Afhankelijk van de functie worden tijdens deze procedure o.a. de volgende persoonsgegevens door de afdeling IDU (In-, Door- en Uitstroom) uitgevraagd:

  • naam, adres en woonplaatsgegevens
  • (privé) telefoonnummer en (privé) e-mailadres 
  • geboortedatum en geboorteplaats
  • geslacht
  • eenheid / dienst (bij interne sollicitaties)
  • opleiding(en) en/of opleidingsniveau
  • motivatiebrief en CV (eventueel met foto)
  • (indien van toepassing is) gegevens van een assessment (vragenlijsten en rapportages)
  • (indien van toepassing is) uitslag fysieke test
  • gespreksverslagen sollicitatieprocedure
  • (indien van toepassing) medische gegevens
  • voordracht leidinggevende
  • kopie aanstellingsbesluit
  • kopie identiteitsbewijs
  • screeningsuitslag

Word je aangenomen bij de Nationale Politie dan zal een deel van de verzamelde gegevens overgedragen worden/opgeslagen worden in het personeelsdossier (zie hieronder). De overige documenten zullen worden verwijderd conform het beleid dat hierover is opgesteld.

Vertrouwelijkheid

Wij gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om. Wij maken gebruik van veiligheidsprocedures, onder meer om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot deze gegevens.

Soms schakelen wij een externe verwerker in. Met deze externe verwerkers maken wij afspraken over de veilige verwerking van je persoonsgegevens.

Bewaartermijnen gegevens van sollicitanten

Wij hanteren de volgende bewaartermijnen:

  • Voor bedrijfsvoering gerelateerde functies hanteren wij de volgende bewaartermijnen:
    • 1 maand na beëindiging sollicitatieprocedure voor afgewezen kandidaten.
    • 1 jaar na beëindiging sollicitatieprocedure voor afgewezen kandidaten, indien de kandidaat toestemming heeft gegeven voor langere bewaring van zijn/haar gegevens.
  • Voor politiefuncties hanteren wij andere bewaartermijnen. De bewaartermijnen zijn ingericht conform de bepalingen in 'De regeling Aanstellingseisen Politie 2023 https://wetten.overheid.nl/BWBR0047833/2023-11-01. Het dossier met de uitslagen en bevindingen uit het geschiktheidsonderzoek wordt twee jaar bewaard.

We bewaren je sollicitatiegegevens niet langer dan noodzakelijk. Wij informeren je na afloop van de procedure altijd welke bewaartermijn in jouw geval van toepassing is.

Inzien sollicitatiegegevens

Je kunt op ieder moment een verzoek indienen om uw persoonsgegevens in te zien of te laten corrigeren of verwijderen. Heb je vragen over het psychologisch onderzoek, neem dan contact op met de psycholoog die het onderzoek heeft uitgevoerd. Voor de gegevens die verzameld zijn in het kader van het psychologisch onderzoek gelden de bepalingen vanuit de Beroepscode van het NIP.

Heb je vragen met betrekking tot de verwerking van je gegevens in andere onderdelen van het sollicitatietraject, stuur dan een mail naar info@kombijdepolitie.nl