Vergroot jezelf Kombijdepolitie

Stap 6 - Screening

Iedereen die bij de politie wil werken moet van onbesproken gedrag zijn. Om dit te onderzoeken onderga je een betrouwbaarheidsonderzoek, ook wel screening genoemd. Bij de politiescreening kijken we of er risico's zijn als jij bij de politie gaat werken. Hoe betrouwbaar ben jij?

Waarom een screening?

Iedereen, zowel binnen als buiten de politieorganisatie, moet erop kunnen vertrouwen dat alle medewerkers van de politie zich gedragen naar de kernwaarden uit de beroepscode politie, namelijk namelijk: betrouwbaar, integer, moedig en verbindend.

In de wet is bepaald dat een ambtenaar van politie pas met zijn werkzaamheden voor de politie mag starten, als is vastgesteld dat deze persoon betrouwbaar is. Daarom word je - aan het einde van het selectietraject - gescreend. We mogen dit niet zomaar doen. Het is wettelijk bepaald dat dit onderzoek aan het einde van het selectietraject plaatsvindt, op het moment dat we van plan zijn om jou in dienst te nemen (intentie tot aanstelling). 

We gaan zorgvuldig om met jouw gegevens  en volgen daarbij de richtlijnen van de AVG-wetgeving. Jouw gegevens worden volgens de geldende regels verwerkt en bewaard, en verwijderd na verloop van tijd. Met alle informatie uit het onderzoek wordt vertrouwelijk omgegaan, alleen de collega’s binnen het team dat het onderzoek doet kunnen hierbij. Jouw toekomstige werkteam en leidinggevende(n) hebben geen toegang tot de informatie.

Wat houdt de screening in?

Tijdens de screening onderzoeken we of er risico's zijn als jij bij de politie gaat werken. Risico's door je verleden, de mensen met wie je omgaat of de situatie waarin je je bevindt. We gaan na of je strafrechtelijk bent veroordeeld, of je om andere redenen (veel) voorkomt in de politiebestanden (zoals het veroorzaken van overlast), maar bijvoorbeeld ook of je problematische schulden hebt, drugs gebruikt of veel alcohol drinkt. Het is belangrijk dat je tijdens het onderzoek open en eerlijk bent en de formulieren volledig invult. Op deze manier vergroot je de kans op een spoedige screeningsuitkomst.

We voeren de screening uit door het:

  • natrekken van informatiebronnen (systemen politie en justitie, gegevens Bureau Krediet Registratie);
  • bekijken van gedrag op sociale media;
  • voeren van een persoonlijk gesprek/interview op een politielocatie.      

Om zorgvuldig en goed te kunnen screenen, vragen we bij jou gegevens op over o.a. jouw krediet, financiën en eventueel langdurig verblijf in het buitenland.

Tijdens het gesprek stelt de onderzoeker van de afdeling screening je allerlei vragen over je privéleven die betrekking hebben op jouw functioneren bij de politie. Onderwerp van gesprek kan bijvoorbeeld je financiële situatie zijn, wat je doet in je vrije tijd, met wie je omgaat of hoe je tegen maatschappelijke problemen aankijkt. Het gesprek vindt plaats op locatie. 

Het onderzoek duurt acht weken vanaf het moment dat de onderzoeker je dossier in behandeling heeft genomen. We vragen dus wel wat van je geduld. Maar weet dat je je geen zorgen hoeft te maken als je even niets hoort.

Hoe kun je je voorbereiden op de screening? 

Je kunt van tevoren al een aantal stappen zetten om je goed op de screening voor te bereiden:

  • Doe zelf de check (betrouwbaarheid en geschiktheid) op mijnkombijdepolitie.nl.
  • Bekijk alvast de beroepscode politie, hierin vind je onder andere informatie over onze kernwaarden, waar de politie voor staat en waar we als organisatie waarde aan hechten.  
  • Wees eerlijk en volledig bij het invullen van de formulieren. Als blijkt dat je niet eerlijk of volledig geweest bent kan dat negatieve gevolgen hebben voor de uitkomst van je screening. 

Bekijk ook onderstaande video met informatie over de screening. 

Als je door mag naar de screening, dan hebben we informatie van jou nodig om het onderzoek te kunnen uitvoeren. Je ontvangt van ons een instructie over welke documenten je moet aanleveren om de screening te kunnen starten en waar je op moet letten bij het aanleveren. Je hebt vijf werkdagen de tijd vanaf het moment dat je de e-mail ontvangt. Zorg dus dat je hier tijd voor vrijhoudt en dat je jouw documenten op tijd en via het juiste e-mailadres aanlevert, anders loopt je selectieprocedure vertraging op. De documenten die we van je nodig hebben zijn:

  • ingevuld formulier Opgave Persoonlijke Gegevens (OPG);
  • BKR-overzicht;
  • overzicht van je opleidings- en arbeidsverleden (bijvoorbeeld een cv);
  • kopie van een geldige ID-kaart / paspoort;
  • verslag buitenland (indien van toepassing).

Lees hier meer over het aanleveren van screeningsdocumenten.

Heb je al een aanstelling bij de politie, dan hoef je alleen je personeelsnummer door te geven. 

Na de screening 

Wanneer het onderzoek is afgerond, ontvang je per e-mail de uitslag van de screening. 

Gehaald

Is de uitkomst positief, dan zal de recruiter je daadwerkelijke aanstelling in gang zetten. Je ontvangt bericht wanneer je aanstelling definitief is. Heb je een baan die je moet opzeggen, wacht daar dan mee totdat je van de recruiter de bevestiging ontvangt waar en wanneer je daadwerkelijk start met de opleiding.

Niet gehaald

Is de uitslag van je screening negatief, dan beëindigen we jouw selectieprocedure en daarmee je inschrijving voor de opleiding. Lees meer over de mogelijke redenen van een negatieve uitkomst

Wil je je later opnieuw inschrijven voor een politieopleiding of solliciteren op een andere functie bij de politie, dan kan dit weer drie jaar na afronding van je screening. 

Veelgestelde vragen over de selectie incl. screening

Heb je na het doornemen van de informatie hierboven nog vragen over de screening? Check dan de pagina met veelgestelde vragen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.