Eigenschappen van een agent
Op de Politieacademie krijg je technieken en handvatten mee, en als je in leerteams aan de slag gaat, leer je veel van ervaren agenten. Wat je dan vooral ziet, is dat iedereen op zijn eigen manier agent is. “Ik heb geleerd om te vertrouwen op mijn eigen inzicht. Je moet jezelf daarin ontwikkelen en durven vertrouwen op wie je bent.”
Volgens Thessa is het ook belangrijk dat je als agent goed kan luisteren en communiceren. Als je wat extra tijd steekt in mensen, levert dat vaak heel veel op. Thessa geeft als voorbeeld dat ze een melding kreeg van een verwarde vrouw, die het leven niet meer zag zitten. Dat was niet de eerste melding en er was zelfs al sprake geweest van geweld naar collega’s. De vrouw gedroeg zich agressief, niet alleen naar Thessa en haar collega’s, maar ook naar andere instanties. Een gedwongen opname zat erin, omdat ze niet alleen een gevaar voor zichzelf was, maar ook voor de omgeving. Thessa probeert iemand dan te leren kennen, beter te begrijpen, wat speelt hier? “Ik ben het dossier door gaan spitten, waarin ik zag dat ze haar zoon was verloren. Toen we bij haar binnenkwamen, was ze eigenlijk onbereikbaar. Pas toen ik een gesprek aan probeerde te knopen over haar zoon, over de worsteling die het moet zijn om zo verder te leven, brak ze en mocht ik naast haar komen zitten. Ik heb misschien wel anderhalf uur met haar gepraat, net zo lang tot ze inzag dat het voor iedereen beter was als ze rustig met ons mee zou gaan. Zo blijkt wel dat je iemands gedrag misschien niet kunt veranderen, maar het kan veel helpen als je weet waar het vandaan komt. Een beetje meer tijd investeren, kan dan echt helpen.”