Leg eens uit, wat is dan typisch Thessa in jouw werk als agent?
‘Typisch Thessa is denk ik goed kunnen luisteren en communiceren. Als je wat extra tijd steekt in mensen, levert dat vaak heel veel op. Om je een voorbeeld te geven: wij kregen op een gegeven moment een melding binnen van een verwarde vrouw, die het leven niet meer zag zitten. Dat was niet de eerste melding en er was zelfs al sprake geweest van geweld naar collega’s. Ze gedroeg zich agressief, niet alleen naar ons, maar ook naar andere instanties. Een gedwongen opname zat erin, omdat ze niet alleen een gevaar voor zichzelf was, maar ook voor de omgeving. Ik probeer zo iemand dan te leren kennen, beter te begrijpen, wat speelt hier? Ik ben het dossier door gaan spitten, waarin ik zag dat ze haar zoon was verloren.
Toen we bij haar binnenkwamen, was ze eigenlijk onbereikbaar. Pas toen ik een gesprek aan probeerde te knopen over haar zoon, over de worsteling die het moet zijn om zo verder te leven, brak ze en mocht ik naast haar komen zitten. Ik heb misschien wel anderhalf uur met haar gepraat, net zo lang tot ze inzag dat het voor iedereen beter was als ze rustig met ons mee zou gaan.
Je kunt iemands gedrag misschien niet veranderen, maar het kan veel helpen als je weet waar het vandaan komt. Een beetje meer tijd investeren, kan dan echt helpen.’