Vergroot jezelf Kombijdepolitie

Zij-instromer Stefan over zijn selectie ervaring | Kombijdepolitie

Stefan is zij-instromer bij de politie - een aantal maanden terug is hij begonnen aan de politieopleiding. Hoe is het voor een dertiger om de selectieprocedure te doorlopen?

Jij bent als zij-instromer bij de politie terechtgekomen. Hoe zit dat?

‘Ik kom uit de supermarktwereld, maar had al van jongs af aan de wens om agent te worden. Helaas bleef ik steeds steken in de eerste stap - ik kwam maar niet bovenop die stapel te liggen. Na de vijfde afwijzing heb ik daar iemand van de selectiecommissie over aangesproken tijdens een voorlichtingsbijeenkomst. Ik denk dat dat heeft geholpen, want daarna mocht ik wél door naar de online tests. In maart had ik een intakegesprek. Nu konden ze eindelijk zien wie ik ben en hoe gemotiveerd ik ben. Zo zie je maar; de aanhouder wint!’

Hoe is het om als zij-instromer de selectieprocedure te doorlopen?

‘Ik zie om me heen op de opleiding mensen die net zo gemotiveerd zijn als ik. In denk dat het verschil met name te vinden is in ‘weten wat je wilt’. Met flink wat werkervaring en levenservaring in je rugzak, worden je doelen duidelijker. Ik ben gewend om te plannen en werk te verzetten. Die ervaring helpt om toe te werken naar de selectie. Daarbij heb ik geleerd om door te zetten als je echt iets wilt. Dat was anders toen ik een jaar of zestien was, toen had ik die focus nog niet.’

Wat heb je gedaan om je voor te bereiden op de sporttest?

‘Ik ben als voorbereiding op de sporttest twee keer per week gaan hardlopen om aan mijn conditie te werken, naast mijn sport als hockeykeeper. Qua kracht zat ik al aardig op niveau: ik heb vroeger veel geturnd en in de supermarkt ben je toch veel aan het sjouwen. Dat helpt wel.’

En hoe zorgde je dat je klaar was voor de andere tests?

‘Voor de cognitietest heb ik informatie gezocht op kombijdepolitie.nl en actief aan ‘braintraining’ gedaan. Daar heb je leuke apps voor, met uitdagende puzzels en wiskundige problemen.
Op de psychologische test heb ik me niet speciaal voorbereid. Bij dat onderzoek is het vooral zaak om jezelf helder te presenteren. Dat geldt ook voor de screening. Gewoon eerlijk antwoorden op alle vragen, dat is het beste wat je kunt doen.’

 

Wat vond je vooraf het spannendst aan de selectie van de politie?

‘Vooral die eerste stap, omdat ik daar maar niet doorheen kwam. Dat had er toen misschien ook mee te maken dat er veel meer aanmeldingen dan plekken waren. Gelukkig kwam dat goed. Op plek twee komt de cognitieve test. Je kunt je voorbereiden, maar moet toch maar zien hoe het gaat. Om de sporttest maakte ik me minder zorgen, dat is gewoon goed trainen met de PolitieConditie-app. Het psychologisch onderzoek vond ik vlak van tevoren toch ook wel spannend. Gaan ze je door de mangel halen? Wat gaan ze allemaal vragen? In de praktijk is het goed te doen: vooral rustig en jezelf blijven.’

En hoe pakten die tests uit?

‘Vooral de cognitietest vond ik echt verrassend goed gaan. Ik heb wel iets met rekenen, wiskunde en verbanden leggen. Hoewel er toch wel een punt komt dat je fouten gaat maken hoor. De test is namelijk zó gemaakt dat je na ieder goed antwoord steeds een moeilijkere vraag krijgt.
Ook de sporttest ging uitstekend. Ik ben daarbij wel helemaal tot het gaatje gegaan, ik had zelfs last van mijn longen - maar scoorde uiteindelijk 20 seconden onder mijn maximale tijd. Daar was ik wel trots op. Ik moet zeggen: de test was zwaarder dan gedacht. Ik was compleet leeggetrokken! Ik was blij dat ik er goed voor had getraind van tevoren.’

Was de sporttest voor jou moeilijker dan voor jongere deelnemers?

‘Nee! We waren met drie kandidaten bij de sporttest: een jongen van 26 jaar, ik met mijn 31 jaar en een dame van boven de 40. De jongste was al in de herkansing en de twee ‘oudjes’ scoorden binnen de tijd. Dus leeftijd hoeft niet uit te maken, goede voorbereiding is alles. En diep willen gaan: onderschat de kracht van motivatie niet.’

Je volgt nu de politieopleiding, merk je daar nog verschil als zij-instromer?

‘Wij zijn als pilotklas begonnen met een nieuwe vorm van onderwijs, waarbij je zelf de regie moet nemen over je leerplan. In de praktijk bepaal je zelf hoe je het beste leert: de een met boeken, de ander met video’s bijvoorbeeld. Met die vrijheid moet je wel om kunnen gaan. Dan helpt het als je wat ouder bent en weet waar je sterke punten liggen.
Ik heb ervaring met leidinggeven en verantwoordelijkheid nemen, dus toen er een klassenvertegenwoordiger nodig was, heb ik dat opgepakt. Maar ik moet zeggen dat iedereen in mijn leerteam de opleiding serieus oppakt. We werken makkelijk samen, ook met andere leerteams. Agent worden is voor ons allemaal een diepe wens.’