Maatschappelijke impact
“Je bent bij Communicatie niet alleen bezig met campagnes ontwikkelen, maar je gaat ook tijdens crisissituaties aan het werk,” zegt Marèl. Communicatiemedewerkers bij de politie kunnen deel uitmaken van de Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden: een multidisciplinair team dat werkt tijdens grote evenementen zoals de Nijmeegse Vierdaagse, Koningsdag of de landelijke intocht van Sinterklaas. De politie moet namelijk voorbereid zijn op ieder scenario. Bij een acute crisissituatie beslist het team welke communicatiestrategie de politie het beste kan inzetten. De maatschappelijke impact die je maakt is enorm.
Grootschalige communicatie
Bij grootschalige communicatie bij de politie denk je al gauw aan woordvoering op nationale televisie. Maar ook intern bereik je ontzettend veel mensen. Je voorziet dan meer dan 65.000 collega’s van informatie of advies om het contact met elkaar en het publiek te optimaliseren. Zo zorgen we er samen voor dat collega’s en publiek de politie bereiken, volgen, informeren en helpen.
Aangehouden verdachte door Communicatie
Op landelijk niveau geeft Marèl communicatieadvies over onopgeloste zaken. Cold cases kunnen heropend worden door doorbraken in technologie of nieuwe bewijsstukken. Ze vertelt: “In 2006 werd Sem Vijverberg gevonden in een waterplas. De baby was door geweld om het leven gekomen, maar wat er precies was gebeurd wisten we niet.” Om de zaak op te lossen, was er meer informatie nodig.
Marèl zette daarom samen met de landelijke communicatieafdeling een campagne op. “Sem werd gevonden in de Doetinchemse wijk De Hoop. Daarom vroeg de politie zanger Xander de Buisonjé een nummer te schrijven over hoop. Ook droegen de spelers van voetbalclub De Graafschap op ons verzoek een shirt met de tekst ‘het is nooit te laat om te praten’. In bushokjes hingen posters met dezelfde tekst.” De campagne zorgde voor tachtig tips, waarvan er één nader werd onderzocht. “Deze leidde uiteindelijk naar een verdachte die is aangehouden. Dat was ons doel en dat is gelukt.”