Kom bij de politie Maak er politiewerk van

Werken bij Communicatie

Communicatie is het politieverhaal vertellen. Van graphic designer en strategisch communicatieadviseur tot onderzoeksjournalist: iedereen draagt daaraan bij. Dat doen onze communicatiemedewerkers op meerdere manieren, intern en extern. Denk aan contentcreatie voor sociale media, communicatieadvies over politiethema's, het organiseren van evenementen en kennisdagen en natuurlijk woordvoering. Al deze facetten zijn essentieel om de verbinding met de samenleving te onderhouden en het vertrouwen in de politie te versterken.

Communicatie is creatie

Voor de politie is de communicatie naar de buitenwereld toe cruciaal, vindt Marèl, senior communicatieadviseur: “We zijn er voor de journalisten: zowel krant, radio, televisie als online. De communicatieafdeling beantwoordt alle vragen over incidenten op een manier dat de media er over kan schrijven – maar ook dat de politie niet te veel informatie blootgeeft.”

Communicatie is maken, analyseren, vertellen, adviseren, informeren. Content creators die video’s monteren voor de Instagram Reels van lokale eenheden. Graphic designers die politie-informatie duidelijk vertalen naar een folder, animatie of infographic. Copywriters die enthousiasmerende teksten schrijven voor de website. Met tekst, beeld en geluid geven zij de politie een gezicht. Zo wordt het politiewerk toegankelijker voor de burger. Dat versterkt de relatie tussen de politie en de samenleving en zorgt soms zelf voor doorbraken. Denk aan een post op Facebook die de gouden tip blijkt in een coldcaseonderzoek.

Communicatieadviseur bij de politie

“Hoe kunnen we een bepaalde zaak het beste onder aandacht brengen? Vertellen we het in een folder, zetten we sociale media in voor een groter bereik of publiceren we een mooi artikel in de lokale media?” zegt Marèl over haar werk. Als senior communicatieadviseur is zij gespecialiseerd in cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit. “Misschien ken je ze wel, de inmiddels beruchte ‘vriend-in-nood' appjes of de telefoontjes met ‘bank helpdesk-fraude'. Deze beginnen soms met 100 meldingen per maand en kunnen in rap tempo uitlopen tot 100 per dag. Omdat het aantal meldingen snel oploopt, hebben we een landelijke campagne opgestart om mensen te waarschuwen. Collega’s, burgers en pers moeten allen te woord worden gestaan. Dit maakt het werk heel uitdagend, de combinatie van intern en extern informeren. Hier kun je als communicatieadviseur écht het verschil maken.”  

Grootschalige communicatie

“Je bent bij Communicatie niet alleen bezig met campagnes ontwikkelen, maar je gaat ook tijdens crisissituaties aan het werk,” zegt Marèl. Communicatiemedewerkers bij de politie kunnen deel uitmaken van de Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden: een multidisciplinair team dat werkt tijdens grote evenementen zoals de Nijmeegse Vierdaagse, Koningsdag of de landelijke intocht van Sinterklaas. De politie moet namelijk voorbereid zijn op ieder scenario. Bij een acute crisissituatie beslist het team welke communicatiestrategie de politie het beste kan inzetten. 

Bij grootschalige communicatie bij de politie denk je al gauw aan woordvoering op nationale televisie. Maar ook intern bereik je ontzettend veel mensen. Je voorziet dan meer dan 65.000 collega’s van informatie of advies om het contact met elkaar en het publiek te optimaliseren. Zo zorgen we er samen voor dat collega’s en publiek de politie bereiken, volgen, informeren en helpen. 
 

Cold cases

Op landelijk niveau geeft Marèl communicatieadvies over onopgeloste zaken. Cold cases kunnen heropend worden door doorbraken in technologie of nieuwe bewijsstukken. Ze vertelt: “In 2006 werd Sem Vijverberg gevonden in een waterplas. De baby was door geweld om het leven gekomen, maar wat er precies was gebeurd wisten we niet.” Om de zaak op te lossen, was er meer informatie nodig.

Marèl zette daarom samen met de landelijke communicatieafdeling een campagne op. “Sem werd gevonden in de Doetinchemse wijk De Hoop. Daarom vroeg de politie zanger Xander de Buisonjé een nummer te schrijven over hoop. Ook droegen de spelers van voetbalclub De Graafschap op ons verzoek een shirt met de tekst ‘het is nooit te laat om te praten’. In bushokjes hingen posters met dezelfde tekst.” De campagne zorgde voor tachtig tips, waarvan er één nader werd onderzocht. “Deze leidde uiteindelijk naar een verdachte die is aangehouden. Dat was ons doel en dat is gelukt.”

Aan de slag bij Communicatie

Jouw talent inzetten voor een directe versterking van de communicatieafdeling? Bij Communicatie krijg je de kans om een belangrijke bijdrage te leveren aan een organisatie die zich inzet voor de veiligheid van Nederland. Je werkt nauw samen met verschillende teams van regionale en landelijke afdelingen, communiceert over vaak complexe onderwerpen als cybercrime en weet informatie te vertalen naar de juiste communicatiestrategie. Vertel jij als communicatiemedewerker het verhaal van de politie?

Maak er politiewerk van

De politie zoekt communicatiemensen die hun ervaring en expertise weten te vertalen naar creatieve assets, sociale strategieën en daadkrachtige woorden. Weet jij de vraag voor personeelswerving te vertalen naar een videoshoot? Kun jij de pers te woord staan na een terroristische aanval? Van mbo tot hbo en wo, voor iedere achtergrond is er een onmisbare functie op de communicatieafdeling. Daarnaast kent het brede vakgebied talloze doorgroei- en carrièremogelijkheden. Wacht niet langer en neem hieronder alvast een kijkje naar de openstaande vacatures bij communicatie:  

Vacatures Communicatie

Functie Locatie(s) Vakgebied(en) Opleidingsniveau
redacteur social media Locatie(s):Rotterdam Vakgebied(en):Communicatie, Bedrijfsvoering Opleidingsniveau:HBO BACHELOR