Zo dicht mogelijk bij de praktijk
Binnen het basispolitieonderwijs leidt Ibrahim toekomstige agenten op. Met theorielessen en simulaties ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die ze kunnen gebruiken in de praktijk. Ibrahim: ‘Leren in de beroepscontext is voor ons erg belangrijk.’ Het nabootsen van een aanrijding is volgens hem een goed voorbeeld: ‘Bij die simulatie krijgen de leerlingen onder andere les van een juridisch docent en een docent Gedrag en Communicatie. Met welke woorden krijg je de verdachte mee? Wat gebeurt er als je geweld moet gebruiken? Klopt het juridisch wat je doet? De samenwerking tussen verschillende disciplines is de meest ideale vorm van leren, waarbij zowel de leerling als de docent kan uitblinken.’

De politie: een unieke werkomgeving voor docenten
Ook docent Niek vindt de verbinding met de praktijk het mooiste aan zijn werk. Als docent bij het vakspecialistisch politieonderwijs heeft hij één motto: werk doen dat ertoe doet en doen wat je leuk vindt. ‘Binnen dit onderwijs leiden we mensen op voor uiteenlopende specialistische gebieden. Ik mag deze extreem gemotiveerde mensen nóg beter maken.’ Door zijn neventaken als teamleider en Veiligheid en hulpofficier van justitie geeft hij niet alleen les, maar is hij ook actief op straat. ‘Ik moet er niet aan denken dat ik de politiepraktijk loslaat en de leerlingen alleen maar vertel hoe het was. Nu geef ik les en sta ik met een voet in de operatie. Dat is cruciaal voor het vakspecialistisch onderwijs en daardoor blijft mijn werk altijd dynamisch.’
Op de locaties van de Politieacademie zijn er volop uitzonderlijke oefenfaciliteiten. Met onder andere schietbanen, klimvoorzieningen, nagebootste kroegen en in Ossendrecht zelfs een treinstation en een plofterrein voor explosieven is alles erop gericht om – veilig maar waarheidsgetrouw – praktijksituaties na te bootsen. Dat maakt de Politieacademie tot een unieke werkomgeving.