Les geven in het politieonderwijs
In het basispolitieonderwijs worden aspiranten opgeleid tot startbekwame politiemedewerkers. Ieder jaar volgen zo’n 4.000 leerlingen een mbo-, hbo-bachelor- of hbo-masteropleiding op de Politieacademie. Zij leren in correct Nederlands aangiften opnemen, bemiddelen bij conflicten en wetten en regelgeving, maar ook schieten en optreden in het verkeer. Ervaren politiemensen gaan voor vervolgonderwijs en trainingen naar het vakspecialistisch politieonderwijs. Hier specialiseren zij zich in bijvoorbeeld crisisbeheersing of het werken op grote hoogte. Als docent bij de politie train jij collega's voor uitzonderlijke situaties waarin zij het verschil kunnen maken in een mensenleven.
Zo dicht mogelijk bij de praktijk
Binnen het basispolitieonderwijs leidt Ibrahim toekomstige agenten op. Met theorielessen en simulaties ontwikkelen de leerlingen zo vaardigheden die ze kunnen gebruiken in de praktijk. Ibrahim: ‘Leren in de beroepscontext is voor ons erg belangrijk.’ Het nabootsen van een aanrijding is volgens hem een goed voorbeeld: ‘Bij die simulatie krijgen de leerlingen onder andere les van een juridisch docent en een docent Gedrag en Communicatie. Met welke woorden krijg je de verdachte mee? Wat gebeurt er als je geweld moet gebruiken? Klopt het juridisch wat je doet? De samenwerking tussen verschillende disciplines is de meest ideale vorm van leren, waarbij zowel de leerling als de docent kan uitblinken.’
Een unieke werkomgeving
Ook Niek vindt de verbinding met de praktijk het mooiste aan zijn werk. Als docent bij het vakspecialistisch politieonderwijs heeft hij één motto: werk doen dat hij leuk vindt en dat ertoe doet. ‘Binnen dit onderwijs leiden wij mensen op in uiteenlopende specialistische gebieden. Ik mag deze extreem gemotiveerde mensen nóg beter maken.’ Door zijn neventaken als teamleider CBRN-Explosieven en Veiligheid en hulpofficier van justitie geeft hij niet alleen les, maar is hij ook actief op straat. ‘Ik moet er niet aan denken dat ik de politiepraktijk loslaat en de leerlingen alleen maar vertel hoe het was. Nu geef ik les en sta ik met een voet in de operatie. Dat is cruciaal voor het vakspecialistisch onderwijs en daardoor blijft mijn werk altijd dynamisch.’
Op de locaties van de Politieacademie zijn er volop uitzonderlijke oefenfaciliteiten. Met onder andere schietbanen, klimvoorzieningen, nagebootste kroegen en in Ossendrecht zelfs een treinstation en een plofterrein voor explosieven is alles erop gericht om – veilig maar waarheidsgetrouw – praktijksituaties na te bootsen. Dat maakt de Politieacademie tot een unieke werkomgeving.