Kom bij de politie Maak er politiewerk van

Werken bij Service & Intake

Aangiftes opnemen bij de balie, de telefoon beantwoorden bij 0900-8844, of meldingen coördineren in de meldkamer; als medewerker van de afdeling Service & Intake ben je een verantwoordelijke schakel in het politiewerk. En het is van levensbelang voor een goed werkende organisatie. Als jij dienstverlenend bent ingesteld en snel kunt schakelen, dan zoeken we jou. Wil je dicht op het echte politiewerk zitten en bijdragen aan een veiliger Nederland? Maak er politiewerk van.

Geen spoed, wel politie

Als centralemedewerker bij 0900-8844 (“Geen spoed, wel politie”) ben je een onmisbare schakel in het politiewerk. Voordat een collega op straat met de melding aan de slag gaat, heb jij al ingeschat of de melder rustig is of agressief, nuchter of in de war. Of er niet toch spoed bij is. En wie er op af moet gaan met welke informatie. Het is een hectische baan die veel van je vraagt, maar die ook veel afwisseling biedt. Geen dag is hetzelfde.

 

De meest uiteenlopende meldingen

"Op dit moment is het erg mooi weer, mensen zitten veel buiten. Dan krijg je veel meldingen van geluidsoverlast. Maar het is heel divers, je kunt je bijna niet voorstellen wat hier allemaal binnenkomt." Jantina is werkzaam in het Regionaal Service Centrum (RSC) voor Noord Nederland. Op deze politiecentrale komen meldingen binnen voor 0900-8844 ("Geen spoed, wel politie") uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. Op een normale dienst heeft ze zo’n 80 tot 90 gesprekken over de meest uiteenlopende onderwerpen. Persoonlijk, of namens een bedrijf of instantie. Over opstootjes, inbraken, geluidsoverlast. "En gister had ik een man aan de lijn die me vroeg of de kerk hem mocht bedriegen. Ik zei hem dat niemand hem bedriegen mag, waarop de man vriendelijk dankjewel zei en ophing. Dat soort telefoontjes krijg je dus ook."

Toch spoed

Iedere melding is weer anders. Een burenruzie die uit de hand dreigt te lopen, vraagt om een andere behandeling dan hulp na een aanrijding of een diefstal. Bij 0900-8844 zijn de medewerkers getraind om snel en vriendelijk de juiste informatie in te winnen. "Het is belangrijk dat je goed luistert en snel bepaalt wie er aan de lijn is, wat het probleem is en wat de vervolgstappen zijn. De meeste meldingen handelen we zelf af. Tenzij er toch spoed bij blijkt te zijn. Dan zetten we het gesprek door naar de meldkamer in Drachten en nemen de collega’s van 112 het over."

"De meeste meldingen handelen we zelf af. Alleen als er toch spoed bij blijkt te zijn, zetten we het gesprek door naar de 112-meldkamer." Jantina, medewerker 0900-8844

Op de meldkamer van 112 zitten politie, brandweer en de ambulancedienst bij elkaar, zodat ze gecoördineerd kunnen worden ingezet bij een noodsituatie. De meldkamer is verantwoordelijk voor de afwikkeling van alle noodhulpaanvragen in de regio en voor de communicatie met de politiemensen in de auto. Politieachtergrond of niet, zowel op de meldkamer als bij 0900-8844 dragen de medewerkers een uniform. "Dat heeft wel uitstraling he? Als je ’s ochtends binnenkomt, dan is dat best bijzonder."

Wezenlijke hulp bieden

Jantina doet dit werk pas anderhalf jaar. "Hiervoor had ik een adviserende rol bij een bank. Veel contact met klanten, ook face to face. Maar natuurlijk heel andere gesprekken. Toen de vacature voorbij kwam voor deze baan, sprak die me direct aan. Dat je heel wezenlijke hulp kunt bieden aan mensen die bellen, dat maakt het bijzonder. Er werd met name callcenter-ervaring gevraagd. Nou, die had ik. En dat je in staat bent snel mensen en situaties te peilen. Veel leer je tijdens een interne cursus, door casussen uit te spelen. Maar het meeste leer je in de praktijk. We zijn met een grotere groep gestart en het voelt echt als een warm bad. Iedereen staat heel dichtbij en is heel toegankelijk. Het is ook geen grote stap naar seniors of management. Als er iets is, kun je dus ook op de werkvloer gemakkelijk het gesprek aangaan."

Belangrijke schakel in het politiewerk

"We doen veel meer dan alleen de telefoon beantwoorden. Vaak weten mensen die bellen dat niet. Dan vraagt een belster of de wijkagent kan langskomen. Maar na doorvragen blijkt dat ze eigenlijk aangifte wil doen. Die kan ik ook direct opnemen, of ik kan een afspraak voor haar inplannen op het bureau. Daarmee is ze natuurlijk veel meer geholpen."

Aangiftes opnemen, afspraken inplannen, emails beantwoorden: het werk is divers en vraagt dat je snel kunt schakelen. Bovendien moet je snel informatie kunnen vinden in systemen of bij collega’s en ook weer op de juiste plaats wegzetten. "Je moet de collega’s op straat van de juiste informatie voorzien. Is er ruzie? Tussen wie? Is er al wat bekend over die mensen uit eerder contact? Gegevens verifiëren is heel belangrijk. Maar ook dat je de melding kort en bondig houdt, zodat de collega’s snel weten wat er aan de hand is en waar ze eventueel op af gaan. Je bent echt een belangrijke schakel in het politiewerk."

Uitdagend en afwisselend

Op het RSC draai je diensten van 8 uur. In de kleine uurtjes met twee of drie anderen, tijdens de drukke momenten op de dag met 25 collega’s. Dat kunnen ook avond- of nachtdiensten zijn, in flexibele roosters. "Er zijn collega’s die graag vroeg beginnen en collega’s die juist liever wat later binnenkomen. Je geeft je eigen voorkeuren en beschikbaarheid op. En het team is groot, dus je kunt altijd een dienst ruilen. Voor mij ideaal, want daardoor is het goed te combineren met mijn gezin. We hebben hier ook HBO-studenten die dit als bijbaan hebben naast hun studie. Je moet wel van aanpakken weten en stevig in je schoenen staan, want niet alles wat je hoort is natuurlijk even leuk. Maar de uitdaging, de afwisseling, en hoeveel je leert, dat maakt het werk wel heel bijzonder en interessant."

Maak er politiewerk van

Ook in een hectische omgeving blijf jij alert, hou je je hoofd koel en schakel je snel. Je houdt je staande tijdens emotionele gesprekken. Je weet van aanpakken en kunt onder druk beslissingen nemen. En je vindt het geen probleem om nacht- en weekenddiensten te draaien. Herken je jezelf? Dan ben jij misschien wel klaar voor het spannendste callcenterwerk wat er is. Ben je verantwoordelijk, accuraat en heb je mensenkennis? Kijk dan direct of er vacatures in jouw regio openstaan. En maak er politiewerk van.