Kom bij de politie Maak er politiewerk van

Werken bij Intake & Service en Meldkamer

Werk je bij Intake & Service of op de meldkamer, dan ben je een onmisbare schakel in het politiewerk. Je bent namelijk het eerste aanspreekpunt voor mensen die contact met de politie zoeken. Snel analyseren en schakelen zorgt ervoor dat een melding of vraag ook snel op de juiste plek terecht komt. Wil je dicht op het echte politiewerk zitten en bijdragen aan een veiliger Nederland? Maak er politiewerk van, en lees en kijk verder.

Geen spoed, wel politie: 0900 8844

Bij het Regionaal Service Centrum (bekend van 0900-8844) staat de telefoon nooit stil. Of het nu gaat om een melding, een aangifte of het beantwoorden van vragen. Het ene moment ben je in gesprek met een ongeduldige tipgever. Op een ander moment met een angstig slachtoffer dat aangifte wil doen, of een verward persoon met een vaag verhaal. 
Met tact, kalmte en de juiste gesprekstechnieken weet jij de benodigde informatie boven water te halen om mensen direct verder te helpen. En voordat een collega op straat met de melding aan de slag gaat, heb jij al ingeschat wie er op af moet gaan en met welke informatie. Een onmisbare schakel dus.  

Bij het Regionaal Service Centrum zijn de medewerkers getraind om snel en vriendelijk de juiste informatie in te winnen. Het is belangrijk dat je goed luistert en snel bepaalt wie er aan de lijn is, wat het probleem is en wat de vervolgstappen zijn. Een burenruzie die uit de hand dreigt te lopen vraagt om een andere behandeling dan hulp na een aanrijding of diefstal. De meeste meldingen handelen zij zelf af. Tenzij er toch spoed blijkt te zijn. Want burgers bellen regelmatig 0900 8844 als ze eigenlijk 112 nodig hebben. Dan zetten de RSC-medewerkers het gesprek door naar de meldkamer en nemen zij het daar over. 

'Ik werk op het RSC en heb nachtdienst..'

Beleef de nachtdienst mee van Arianne van Rijt, medewerker intake & service bij het RSC.

Toch spoed: 112

Op de meldkamer (Operationeel Centrum) waar de spoedeisende vragen binnenkomen zitten politie, brandweer en de ambulancedienst bij elkaar. Zo kunnen ze gecoördineerd worden ingezet bij een noodsituatie. Als centralist op de meldkamer moet je snel achterhalen wat er aan de hand is en de juiste hulpdiensten op pad sturen.  Je hebt een verantwoordelijke taak, waarbij luisteren en snel schakelen cruciaal zijn. Meer weten? Lees hier over de eerste spannende werkdag van centralist Marjolein:´Ik heb geen politie-achtergrond – ik deed de hotelschool.´ 

Wezenlijke hulp bieden

Collega Jantina werkt nu anderhalf jaar bij het RSC. “Toen de vacature voorbij kwam voor deze baan, sprak die me direct aan. Dat je heel wezenlijke hulp kunt bieden aan mensen die bellen, dat maakt het bijzonder. Veel leer je tijdens een interne cursus, door casussen uit te spelen. Maar het meeste leer je in de praktijk. We zijn met een grotere groep gestart en het voelt echt als een warm bad. Iedereen staat heel dichtbij en is heel toegankelijk. Het is ook geen grote stap naar seniors of management. Als er iets is, kun je dus ook op de werkvloer gemakkelijk het gesprek aangaan."

Zoveel meer dan alleen de telefoon beantwoorden

De medewerkers bij Intake & Service doen veel meer dan alleen de telefoon beantwoorden. Aangiftes opnemen, afspraken inplannen, emails beantwoorden en webcare: het werk is divers en vraagt dat je snel kunt schakelen. Bovendien moet je snel informatie kunnen vinden in systemen of bij collega’s en ook weer op de juiste plaats wegzetten. Gegevens verifiëren is heel belangrijk. Maar ook dat je de melding kort en bondig houdt, zodat de collega’s snel weten wat er aan de hand is en waar ze eventueel op af gaan. Je bent echt een belangrijke schakel in het politiewerk.

Naast het RSC kun je als medewerker bij Intake & Service ook bij de balie op een politiebureau aan de slag. Je staat mensen ook face to face te woord en zorgt dat ze zo goed mogelijk geholpen worden. Of het nu gaat om een aangifte of een doorverwijzing naar elders in de organisatie, jij zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord en geholpen voelt. Ook telefonisch, per email of via webcare. Daarnaast neem je aangiftes op, beheer je de reserveringen voor verhoorruimtes en doe je ondersteunende administratieve werkzaamheden voor bijvoorbeeld de wijkagent. 
 

Past dit werk ook bij jou?   

Bij het Regionaal Service Centrum draai je onregelmatige diensten. Als het rustig is met twee of drie anderen, tijdens de drukke momenten op de dag met 25 collega’s. Dat kunnen ook avond- of nachtdiensten zijn, in flexibele roosters. Jantina: "Voor mij ideaal, want daardoor is het goed te combineren met mijn gezin. We hebben hier ook HBO-studenten die dit als bijbaan hebben naast hun studie. Ook bij de politiebureaus draai je avond- en weekenddiensten, afhankelijk van de locatie waar je werkt en de openingstijden daarvan.  
Je moet wel van aanpakken weten en stevig in je schoenen staan, want niet alles wat je hoort en meemaakt is natuurlijk even leuk. En soms moet je grenzen stellen om te de-escaleren of als mensen onmogelijke dingen willen. Maar de uitdaging, de afwisseling, en hoeveel je leert, dat maakt het werk wel heel bijzonder en interessant."
 

Check je eigenschappen en competenties

  • In een hectische omgeving blijf jij alert, houd je je hoofd koel en schakel je snel
  • Je houdt je staande tijdens emotionele gesprekken
  • Je kunt omgaan met verantwoordelijkheid en weet van aanpakken
  • Je  kunt onder druk beslissingen nemen
  • Je vindt het geen probleem om nacht- en weekenddiensten te draaien 
  • Werk je nauwkeurig, heb je mensenkennis en is dienstverlening voor jou een ‘way of life’? 

Herken jij jezelf hierin en ben je klaar voor werk dat elke dag weer spannend is? Kijk dan direct of er vacatures in jouw regio openstaan. En maak er politiewerk van.
 

Servicevacatures

Functie Locatie(s) Vakgebied(en) Opleidingsniveau
centralist - Operationeel Centrum Locatie(s):Haarlem Vakgebied(en):Service Opleidingsniveau:MBO 3